Vidéos de l’artiste global Filastine #mondialisation #inégalités #culture

Filastine (artiste electro aux collaborations internationales nombreuses) dénonce dans son album sorti en 2017 les conditions de travail et de vie de différents travailleurs/citoyens d’aujourd’hui dans la mondialisation.

Certains titres de l’album sont illustrés par de formidables vidéos pour plusieurs activités/métiers : mineur, employé de bureau ou de ménage, récupérateur de rue, vie dans les bidonvilles prés des décharges…

Les vidéos sont construites de la même manière. Elles commencent par la découverte des conditions de vie et/ou de travail difficiles et aliénantes des personnages. Chaque acteur décide alors de suspendre son activité et de faire parler son corps par la danse et d’exprimer ainsi sa créativité. Cette libération finale, tout comme les conditions de travail, peuvent permettre d’illustrer ou d’accompagner des échanges sur le travail, le développement, la culture, la mondialisation, les inégalités….

Productions (cliquez sur les images pour voir les vidéos)

 The Miner

 Los Chatarreros

 The Cleaner
Plus d’infos et toutes les vidéos sur l’artiste et ses projets :
http://filastine.com/



Kit Pédagogique Partenariat Français pour l’Eau « Agenda ODD 2030 » !

kit-odd-1-1024x730

Ce Kit pédagogique met à votre disposition

Des outils grand public produits par le PFE

(Cliquer sur les liens pour télécharger et imprimer les documents)

  1. L’infographie vidéo de 3 minutes : « l’Eau, source d’avenir pour le développement durable 
  2. Un poster de sensibilisation à afficher dans vos bureaux pour garder en tête les enjeux actuels
  3. Le communiqué de presse du PFE suite à l’adoption d’un objectif eau
  4. Les messages du PFE pour l’Agenda 2030

Des outils techniques pour suivre l’actualité de l’ODD eau.

(Cliquer sur les liens pour télécharger et imprimer les documents)

  1. La résolution des Nations unies sur les ODD, adoptée le 27 septembre 2015
  2. L’Eau dans l’Agenda 2030 : liste des cibles et indicateurs officiels des Nations unies liés à l’eau
  3. Les indicateurs « Eau » proposés par le PFE (anglais)

Merci au réseau Eau de l’enseignement agricole pour nous avoir conseillé cette ressources. Plus d’infos et autres ressources pédagogiques sur l’eau sur : http://reseau-eau.educagri.fr/

 




European Tavern Tool Fair booklet

captureThis booklet is a practical toolkit for volunteers,
youth workers, youth leaders and young
people in general whose aim is to work on rural development through social entrepreneurship with for and by youth work activities.

Aims of the tool

– To share ideas how to preserve and protect traditions, culture and nature in rural areas and initiate entrepreneurship to renew it by youth work activities;
– To invent new tools for developing the youth sector in related with traditions, culture, environment protection through entrepreneurship;
– To explore methods and activities on motivating and encouraging young people to stay in the villages and fight against unemployment in rural areas.

Description of the tool

Rural areas are full of traditions, culture and rich nature which are not valued enough by inhabitants who live there. Young people just leave from the villages and farms and moving to big cities with hopes to have a better lifestyle there. They believe that they will be employed there easier and faster nevertheless, this will not happen easily with everyone. Meanwhile the villages become abandoned, lost their culture and traditions, and young people even don’t recognise what they lost. So one of the biggest tasks is nowadays for youth organisations to support rural youth, young people have to fight for their cultural values of their villages, preserve and even renew the traditions, protect the natural heritages and initiate small entrepreneurships to do that and through these, employ people in rural areas in the sake of better lifestyle and keep rural area as valued as possible.
Young people have to recognise the values of culture, traditions and nature what their villages have and learn how to renew and promote it. Youth workers, youth leaders from rural areas through youth organisations can give support them nevertheless, they have to have methods and tools how they can do that.




Get it Global

6691f1b6e8468ee823d50ad808bbc6e3Aims of the tool

Get It Global aims to raise awareness on the grassroots level about global challenges and to contribute to the development of future global citizens. What we intend to do with this publication is offering a set of activities that can be implemented in trainings or activities with young people in schools or youth centers in order to raise awareness on the SDGs and the global problems that the world is facing, develop empathy and solidarity, help to understand the interconnections between global and local dimension, develop the feeling of responsibility towards the global challenges and motivate young people to take action.

Description of the tool

At the United Nations Sustainable Development Summit on 25 September 2015, world leaders adopted the 2030 Agenda for Sustainable Development, which includes a set of 17 Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, fight inequality and injustice, and tackle climate change by 2030. The new SDGs, and the broader sustainability agenda, go much further than the Millenium Development Goals, addressing the root causes of poverty and the universal need for development that works for all the people. The manual you are holding right now has been developed to raise awareness and help youth workers from all around the world to work with the topic of SDGs.
One of the characteristics of the global problems is their interconnectedness and the need of global mobilization to tackle them. An example, in very simplified words: poverty can cause illiteracy problem, and that leads to the population growth due to the lack of family planning, and the demographic pressure increases the levels of poverty. Or we could also say that climate change is causing declining rainfall and this influence the food security, that is influencing the famine, and causing that the states fail. Those kinds of examples you can multiply in almost an endless way. In order to fight these global challenges, a complex approach addressing all the problems needs to be undertaken, and for this we need the collaboration of the whole global community.

capture




SI LE MONDE ÉTAIT UN VILLAGE

CaptureUn classique !

Le Jeu est tiré de « Visa pour le Voyage (le guide du CCFD pour l’accompagnement de voyages solidaires de groupe) ».

Objectifs :

Faire prendre conscience aux jeunes :
• De la répartition de la population mondiale et de ses caractéristiques
aujourd’hui ;
• Des inégalités d’accès aux droits fondamentaux, et de la croissance de
celles-ci sur la planète ;
• De l’influence de l’entourage sur notre vision du monde.



Jeu de rôle sur la Mondialisation du « Pneu »

Le Mans Live Michelin TGR_6144 LMS 1000KM DE SPA FRANCORCHAMPS 09/05/09 © Thierry Gromik

© Thierry Gromik

Jeu de rôle imaginé à partir du documentaire (maintenant ancien) : une journée dans la vie d’un pneu

L’objectif est de :

  • Comprendre les logiques d’acteurs impliqués dans la filière du pneu et la mondialisation
  • Prendre conscience des rapports de force entre ces acteurs
  • Mieux connaître le fonctionnement des marchés physiques mondialisés et financiers globalisés



L’empreinte carbone des éléphants (Elephant footprints)

éléphants

Cette activité encourage les participants à réfléchir à leurs consommations et leur
empreinte carbone.

Les objectifs de cette activité :

  • Introduire le concept d’« empreinte carbone ».
  • Considérer quels changements de mode de vie impliquent un mode de consommation durable.
  • Se mettre en situation de consommateur.

Traduction du jeu tiré du manuel Guide Handbook for action against climate change par Qing Zhou




“Nés quelque part” – C’est aussi le jeu en ligne sur la solidarité climatique par l’AFD

Capture“Nés quelque part”

forme les jeunes citoyens de demain

« Nés quelque part » propose une expérience et des outils pédagogiques adaptés aux citoyens de demain. Ils se glisseront dans la peau de Manolo, Nana, Ihoa, Chan ou l’un des 21 personnages pour découvrir leur quotidien.

Au contact de comédiens (pour la partie exposition), ils partiront pour l’Asie, l’Afrique, l’Amérique du Sud, en Méditerranée ou même en Polynésie. Une expérimentation concrète, des outils pédagogiques pour comprendre les enjeux du développement durable et s’engager pour un monde meilleur.

En adéquation avec la mission d’éducation au développement durable des écoles et établissements scolaires, l’expérience « Nés quelque part » est en lien avec de nombreuses notions étudiées dans les programmes scolaires.

En savoir plus sur le lien avec les programmes

Pour préparer et poursuivre la visite de l’exposition, des outils pédagogiques sont proposés pour les 9-10 ans, 11-14 ans et 15-18 ans. Ils sont constitués de fiches destinées aux élèves et d’autres aux enseignants, afin de mieux comprendre les grands enjeux planétaires, de partager les ressentis vécus lors de l’exposition, et de réfléchir aux pistes d’action.

Ces outils sont également utilisables indépendamment de la visite.

Capture

Pour jouer en ligne et découvrir ce serious game : http://www.nesquelquepart.fr/game.html

Télécharger les outils pédagogiques

Pour aller plus loin

Agriculture et sécurité alimentaire

Dérèglement climatique

Eau

Éducation et formation

Migrations

Énergies renouvelables

Objectifs de développement durable

Préservation de la biodiversité

Ville durable

Le site du projet : http://www.nesquelquepart.fr/

 




Global Education Manual

 73e072b4bab08f41970dae844073175cAims of the tool

This publication is intended to represent a tool for global citizens and global educators in their work with various groups around the world. The ultimate goal is to contribute to building a critical mass of global citizens needed in the world. The reader can find inside insights about the context of global education, the need for global citizens, more details about what is a global citizen is, methodological guidelines for a global educator and a detailed curriculum for developing basic global citizenship competencies.

Description of the tool

You can download it from here:

In order to clarify what you can find or not in this manual, depending as well on how new or not you are to the field we made the following specifications:
– If you are a person that is totally new to the field of global education and global citizenship, we consider that the first chapters (till the curriculum part) are more relevant for you because they include details about background, concepts, reasons, motivation and examples of behaviours of global citizens. We hope it will motivate you at least to read and explore further and to work on yourself as a global citizen.
– If you are a beginner in the field, in the sense you know some things, you are concerned about some topics, already implementing some changes in your life and trying to work step by step with yourself as a global citizen (whether you call it that or not) – The first chapters will help you better structure and connect the things you already know and maybe give some additional insights and depth. If you are also interested in becoming a global educator the second part of the manual definitely will be of help
– If you are a beginner global educator, a responsible and active global citizen that has already started (or considering) to deliver some workshops on these topics to various groups but still is at the beginning, then the first part of the manual will give you structure and help you talk about these things more easily and the second part will provide you with alternatives for your workshops and support you methodologically.
– If you are an experienced global educator and looking for a handy tool where to find in one place almost all that you need to train new global citizens (if you agree with our terminology and approach in the field) this manual represents that and will help you a lot.
– If you are super experienced and you are looking for something that will revolutionise all that you know, mind blowing and unique activities or for something to train advanced global citizens, or to train global educators this is not the tool for you but it can give you some fresh ideas or inspiration (but we do not promise that).

 




Le world Café

CaptureGénérer des idées par discussion

Existe en plusieurs langues sur

http://www.ifm-sei.org/